Logodesign til naève håndsprit og alcocreme

Design af logo og etiketter
naeve logo med betegnelse
naeve symboler
naeve piktogrammer
naeve håndsprit 330 ml parfumefri

Logodesign til naève håndsprit og alcocreme

I efteråret og vinteren 2020 var jeg projektansat hos virksomheden SafeSurface ApS til at udarbejde logo og etiketter til naève – en ny serie af hudvenlig og bæredygtig håndsprit. Jeg stod for alt fra idé og design til opsætning og rentegning af etiketterne til håndspritseriens syv forskellige emballagestørrelser og alcocremens fem forskellige emballagestørrelser – begge serier i en version med og uden parfume.

Du kan læse mere om udformningen af etiketterne lige her.

Navnet var givet på forhånd – naève. Navnet kommer af det danske ord “næve”, altså hånd, men er skrevet i en mere international udgave med “ae”, så navnet kan udtales i en mere engelskklingende version.

Symbolet
Logoet består både af logotype og et symbol. Ønsket fra ledelsen var, at der skulle være et symbol, som etiketterne og brandet kunne genkendes på. I udviklingen af symbolet arbejdede jeg med at skabe en dobbeltsymbolik. Jeg ville gerne, at symbolet kunne understøtte selve betydningen af ordet “naève”, altså næve eller hånd, men at det samtidig også kunne vise brandets forbogstav “n”. Det endelig udtryk blev som vist – et lille “n” som samtidig ligner en hånd eller håndflade set fra oven. Derudover kan symbolet også ligne et fingeraftryk, og den symbolik går fint i spænd med brandets ønske om at signalere bæredygtighed – at man sætter et grønt aftryk.

Håndspritten kommer i to versioner. En parfumefri og en med agurkeduft. Jeg har valgt at differentiere de to udgaver med hver sin farve på symbolet. Den blå serie som er den parfumefri og den grønne serie, som er med agurkeduft.

Logotypen
De emballager, der på forhånd var købt ind til håndspritten, har jeg tænkt ind i min designproces, så det grafiske udtryk kunne spille sammen med emballagernes udseende. De gennemsigtige plastikflasker var udgangspunktet og kunne ikke ændres, men selve pumpen kunne jeg tænke ind som en del af designet. Logotypen er derfor udarbejdet med henblik på, sammen med den sorte pumpe, at danne en kontrast til designets øvrige lyse og lette udseende. Et af de stikord jeg også havde at arbejde udfra var “Skandinavisk”, som jo forbindes med nordisk minimalisme. Så jeg har i designet som helhed arbejdet meget med de sort/hvide kontraster og skabe et rent og minimalistik udtryk, hvor al unødvendig grafik er skåret væk.

Selve logotypen er baseret på en moderne sans serif skrift, hvor jeg har været inde og tilpasse skriften. Jeg har blandt andet gjort skriften blødere og rundere i sit udtryk, så den matcher symbolets bløde former. Udgangspunktet for idéudviklingen er håndens former.

Nedenunder logotypen er betegnelsen “Skanderborg Denmark” som formidler brandets oprindelse. Den måde at brande sig lokalt kendes også fra forskellige wellness- og skønhedsprodukter – fx håndsæber, cremer og hårprodukter. Og ved at hive Skanderborg ind som en del af brandingen, løfter vi spritproduktet lidt ud af medicinverdenen og mere over i den æstetiske wellness-verden.

Piktogrammer
Jeg har også tegnet fem meget enkle piktogrammer til serien så de fordele, vi gerne vil fremhæve, bliver understøttet visuelt på emballagen.

Hensigten med serien er, at den skal laves i både en konventionel og en økologisk udgave med og uden duft. Den serie jeg har været med til at udvikle er den konventionelle serie, som består af håndsprit i syv forskellige emballagestørrelser fra 5 liters dunke og helt ned til en lomme- og taskevenlig flaske på 20 ml. Derudover har SafeSurface ApS som de første i DK udviklet en alcocreme, som er en cremet håndsprit beriget med plejende olier og et højt indhold af fugtgivende glycerin. Alcocremen udtørrer ikke huden i samme grad som en traditionel håndsprit.

Det siger SafeSurface ApS om samarbejdet
Alle opgaver er blevet løst til vores fulde tilfredsstillelse og mere til. Isabel arbejder meget selvstændigt og kan håndtere stressede situationer, derudover kan hun komme med konstruktive løsninger og gode ideer.

Hun har vist gåpåmod og været en dygtig og ansvarsfuld medarbejder. Isabel har vist at hendes arbejde er som en hobby, hun tager ofte arbejdet med hjem, hvis hun ikke har kunne nå det på arbejdet pga. travlhed, hun har brugt ferie og helligdage på at nå deadlines.

Isabel har været meget vellidt blandt kollegaer, hvor hun altid har været parat til at give en hjælpende hånd og gode råd. SafeSurface ApS kan give Isabel de bedste anbefalinger og er overbevidste om, at hun vil gøre en god indsats i hvilken stilling, hun end besidder.

Brian C. Mikkelsen
Ejer af SafeSurface ApS

Produkterne finder du hos en række forskellige danske forhandlere. Blandt andet i Dagrofas butikker som inkluderer MENY, SPAR, Let-Køb og Min Købmand.

Category

Logodesign